okt 26 2008

Seglarveckan 22 – 24 juli 2008

Published by

Sommaren 2008 blev det äntligen av. Det som vi talat om så många gånger och så många vinterkvällar. Att ge oss ut på en flerdygnssegling, Håkan och jag. En Magnifik Midget är en bra segelbåt att segla med, men mindre komfortabel att bo tillsammans i flera personer. Två är lagom. Då får man plats både att bo och genomföra aktiv segling.

Tisdagen den 22 juli kunde vi ge oss iväg. Klockan var halv ett. Solen sken, bara lätta moln på himlen och svag vind. Det var Håkans 45-årsdag, en fantastisk dag att påbörja seglingen vad vädret beträffar.

Färdigpackat. Nu kan vi kasta loss!

Vi bestämde oss för att gå utomskärs upp till Kråkelund, dels för att slippa den prickade ledens ”slalombana” utanför Figeholm, och dels för att vi trodde på bättre vind ute till havs. Det innebar att vi inte hade några prickar att gå på utan vi tog ut kurser på sjökortet och seglade på kompass upp till Kråkelund. I det klara och fina vädret funkade det alldeles utmärkt.

Vid Kråkelund gick vi in i farleden igen och följde den till så gott som rakt öster om Klintemåla. Strax norr om fyren Vinökråkan kom vi fram till första natthamnen, en naturhamn vid ön Huvfallsö.

Segling är bra för både kropp och själ.

Vid 19-tiden hade vi ankrat och gjort båten i ordning så vi kunde brassa käket. Den här kvällen blev det köttsoppa och hårt bröd med kaviar. Vi sköljde ner med belgiskt öl.

Köttsoppan smakade himmelskt. Efteråt blev det kvällsdopp. Det var uppfriskande kan man säga.

Första dagens segling, ca 6 timmar, hade vi kommit 19 distansminuter närmare målet, Stora Bockholmen strax nordost om Valdemarsvik. Det motsvarar en fart av ca 3 knop. Det kommer inte att gå till historien som en bragd, men vi hade det skönt i solen och fantastiskt far-och son-trevligt.

Det här är sovrummet. Det är fantastiskt att vaggas till sömns av stilla dyning och fiskmåslåt. Observera toahinken bakom maststöttan.

Onsdagen den 23 vaknade vi tidigt till en härligt solig morgon. Frukost på havregrynsgröt, kaffe och smörgås. Och så iväg. Då var klockan 08.00. Vi hade att runda en udde och en fyr först innan vi ”var på banan” igen. Återigen kurs utanför farleden. Här följer ett utdrag ur loggboken.

Kl 08.25 nollställde vi loggen. Kursen var 15 grader, d v s nästan rakt norrut. Kl 09.25, logg 1,6 (d v s 1,6 nautiska mil på en timme = knappt 2 knops fart). Svag vind. Kl 10.25, logg 3,5, kurs 15 grader. Solen skiner och kaffet är gott. Kl 11.25, logg 5,4, kurs 25 grader. Kl 11.45, logg 5,8 (0,4 distansminuter på 20 minuter, knappt 750 meter. Snacka om svag vind!) Vi startar motorn. Oförändrad kurs, men nu gör vi i alla fall 6 knop. Strax efter kl 12 ser vi sälar som betraktar/beundrar oss!

Efter lunch till havs hissar vi seglen igen. Kl 14.25 loggar vi 17,8 distansminuter (d v s vi har färdats 17,8 * 1,852 km från dagens seglingsstart, ca 33 km). Det går långsamt fram, men det går ändå framåt!

Kl 18 loggar vi 26,2 distansminuter vilket är lika med dagens seglingsetapp. Vi tar ner seglen och går in i natthamnen för kvällen. På sjökortet står det Jungfrusund, Jungfruskär/Tvärholmarna. Solen skiner, det är varmt. Helt enkelt en underbar kväll.

Först blir det bad. Sedan brassar Håkan käk. Han är fantastisk! Grillad kyckling på spett och grillad Haloumiost och grönsallad. Makalöst gott efter en dags ”hård” segling.

Vi vaknar vid halv åtta-tiden. Klarblå himmel idag igen. Vi tar det lugnt. Frukost och bad. Kl 10.30 startar vi från natthamnen. Det är vindstilla så det är lika bara att ta motorn till hjälp. Den här dagen blir det omväxlande segling i varierande svag vind och gång för motor. Innan kvällen skall vi ha nått målet, Stora Bockholmen.

Klockan halv fyra gör vi ett fikastopp vid fyren Sandö. Vi passar på att bada också. Jätteskönt. Efter telefonkontakt med Petter, Håkans gode vän och värd vid bryggan som är vårt mål, Stora Bockholmen, styr vi från farleden och letar oss efter sjökortet mot Harstena. Petter och hans fru och son har bokat bord på Restaurant Loftet i Harstena, dit vi väntas vid 18-tiden.

Efter en härlig segling med god vind bland öarna runt Harstena letar vi oss fram till restaurangens brygga och förtöjer kl 18.10. Loggen står på 20 distansminuter. Håkan och jag är mer än värda den middag vi nu äter. Lamytterfilé, kokt potatis, rödbetor och en brödskiva med chevreost. Belöningen för det hårda slitet till havs, där vi inte ens var i närheten av att gå i kvav.

Solen skiner fortfarande när vi vid 20-tiden lämnar Harstena.

Efter att ha upplevt denna solnedgång förtöjer vi vid Petters brygga på Stora Bockholmen vid halv tio-tiden. Då följer kvällsfika med Petter, Annika och Philip, bastu och kvällsdopp vid Petters brygga som avslutning på en fantastisk dag och, trots att vinden stod stilla ibland, en underbar seglats mellan Oskarshamn och Stora Bockholmen, en sträcka på lite drygt 70 distansminuter, ca 13 mil.

Tack Håkan för de underbara dagarna tillsammans till havs. Hoppas vi kan göra om det.

En månad efter vår seglats seglade Håkan och Petter båten tillbaka till Oskarshamn. Då var det betydligt bättre vindförhållanden och dessutom från rätt håll, från nordväst. Deras loggbok är intressant läsning. Kanske kommer den separat på den här sidan så småningom. Grabbarna seglade den 70 distansminuter långa sträckan på en och en halv dag! För Håkan och mig tog det tre dar!