jan 13 2009

Husbilssemester 12 – 18 augusti 2008

Published by

Husbilssemester 12 -18 augusti 2008

Den här sommar´n skulle vi testa nåt helt nytt. Genom bekantas kontakter fick vi möjlighet att hyra en husbil, så husbilssemester var något vi såg fram emot. Bilen var en Renault av 84-års modell. Vi hade bestämt att vi skulle ta oss ner till västkusten och sedan en rundtur i Danmark.

Här lämnar vi Högaberg.

Första etappen blev till Trollhättan. Vi kom fram i kvällningen. Det blåste och regnade och var allmänt olustigt, men i bilen hade vi det torrt och ombonat. Medan vi ändå var i Trollhättan passade vi på att dagen efter titta på slussarna. Trots att jag varit där tidigare tycker jag det är lika fascinerande varje gång att se slussningen.

Från slusscaféet hade man bra koll på båttrafiken.

Lunch med utsikt från slusscaféet.

Från Trollhättan fortsatte vi till Smögen. Trots en hel del regnskurar blev vädret ändå succesivt bättre, d v s solen började hitta tillbaka. Smögen har ingen campingplats på ön så det blev bara lite rundvandring på ön och Smögenbryggan och naturligtvis en baguett med skagenröra, innan vi hittade en campingplats alldeles utanför Kungshamn.

Den inte allt för kommersiella delen av Smögenbryggan. Observera den mäktiga granitväggen.

Här är det frukost i husbilen innan färden fortsätter söderut.

Nästa anhalt blev ett lunchbesök i ett soligt men blåsigt Lysekil. Som vanligt är det hamnlivet som är spännande, men här gjorde vi även ett besök i Havets hus. Havets hus är som ett jättelikt akvarium.

Lunch i Lysekils hamn.

Från den bohuslänska kusten fortsatte vi till Tylösand. Där stannade vi ett par dar på Tylösands Camping. Vi hann med ett besök i Halmstad och, naturligtvis, även om vädret just då inte inbjöd till bad (jag tog ett dopp i alla fall), några eftermiddagstimmar på den fantastiska sandstranden.

En skön stund på stranden. I bakgrunden skymtar Hotel Tylösand.

Middag i solnedgången på Hotel Tylösand.

Det hade varit skönt med ytterligare någon dag i Tylösand, men vi skulle ju till Danmark också. Från Halmstad till Hälsningborg är det inte långt. Efter färjetur över till Hälsingör fortsatte vi till Louisiana, det intressanta muséet nära Humlebaeck. Bästa vädret hade vi i Danmark vilket även syns på bilderna.

Utsikt över Öresund från caféverandan och gräsmattan utanför Louisiana.

Framåt kvällningen hittade vi en campingplats tämligen centralt i Köpenhamn. Perfekt läge nära en pendeltågsstation. Vi kom fram medan solen ännu värmde, så kvällsmiddagen kunde vi äta på ”verandan” så att säga.

Sommarmiddag med mattjesill och potatis.

Efter middagen tog vi tåget in till Köpenhamn och kvällsflanerade några timmar på ”Ströget”. Det verkade som om alla andra också var där för det var trängsel i den sköna sensommarvärmen. Naturligtvis gjorde vi en anhalt i Nyhavn.

På söndagen fortsatte vi en tur söderut i Danmark. Enda målet var att vi framåt kvällen skulle återvända norrut över Öresundsbron. Danmark är ett intressant land med sitt vidsträckta jordbrukslandskap, de mindre städerna/byarna, öarna och de många broarna. Med min yrkesskada är jag också intresserad av deras trafiklösningar och arkitekturen i infrastrukturen.

Sista natten på vår husbilstripp tillbringade vi på Ringsjöstrands Camping strax utanför Hörby. Måndagen gick åt till att ta oss hem till Fagersta. Från början i skönt sensommarväder, men så småningom blev det gråare. Norr om Hjo mötte vi regnet igen.

Även om resan vädermässigt inte riktigt motsvarade vad vi hoppats på, så var den innehållsmässigt så mycket bättre. Husbil är ett mycket bekvämt sätt att semestra på. Det gör vi gärna om flera gånger.